اطلاع رسانی > اخبار >
.: اخبار

حلقه معرفتي صالحين اساتيد: بررسی جریان بهائیت در ایران

در ادامه سلسله جلسات حلقه¬هاي صالحين، كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز اقدام به برگزاري جلسه معرفتي صالحين اساتيد تحت عنوان" بررسی جریان بهائیت در ایران" با حضور و سخنرانی آقای شهسوار استاد حوزه و دانشگاه همراه با پرسش و پاسخ نمود. اين جلسه به مدت 30/1 ساعت در تاريخ 3/2/96 در محل اتاق شوراي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز برگزار گرديد. در ابتدای جلسه تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد توسط دکتر قریشی قرائت گردید. در ادامه جناب آقای شهسوار سخنرانی خویش را آغاز و سپس به توضیح فرقه ضاله بابیت و بهائیت، بسترهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن¬ها، رهبران و گردانندگان، عقائد، نگاه و جهان¬بینی این فرقه¬های ضاله و قوت تخریبی ان¬ها پرداخت.

ريشه فرقه هاي بابيت و بهائيت به فرقه­اي به نام فرقه شيخيه بر مي گردد، اين فرقه را شخصي به نام شيخ احمد اَحسائي كه اهل عربستان بوده و در قرن 11 ﻫجری قمری مي­زيسته درست كرد. اهم اعتقادات اين فرقه اين بوده كه اصول دين را 4 تا مي دانستند كه عبارتند از:

 توحيد، نبوت، امامت و رُكن رابع.

رُكن رابع چنين بود كه اعتقاد داشتند كه هركس زهد كامل پيدا كند به جايي مي­رسد كه "باب" ارتباط مردم با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي­شود و به ساحت آن حضرت مي­رسد و اين فرد واسطه بين مردم و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. اين تفكر از طريق شاگرد ايشان به نام سيد كاظم رشتي و شاگردش به نام شيخ محمد عابد و از او به شاگردش به نام سيد علي محمد شيرازي كه در زمان اواخر سلطنت محمد شاه مي­زيسته انتقال پيدا مي­كند.

سيد علي محمد شيرازي ادعاي باب بودن ميان مردم و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي­نمايد. از اينجا "فرقه بابيت" آغاز مي‌شود و ايشان به "سيد علي محمد باب" معروف مي شوند. در زمان ايشان اين فرقه توسعه پيدا كرده و گروهي از مردم به اين فرقه گرايش پيدا مي كنند. سيد علي محمد باب نه تنها ادعاي بابيت (واسطه بين مردم و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بودن) مي نمايد بلكه بر اين اعتقاد است كه اساساً امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در ايشان حلول كرده و به عبارت ديگر ايشان خود امام زمان است و به عبارت ديگر امام زمان در قالب سيد علي محمد باب ظهور كرده است.

در ادامه، ميرزا حسين علي نوري به عكا واقع در فلسطين امروز رفته و فرقه بهائيت را كه همان برگرفته از بابيت بود راه انداخت. نام اين فرقه را از لقب سيد علي محمد باب گرفتند. ميرزا حسين علي نوري كتابي به نام" اقدس" نوشت و كتاب "بيان" را كنار گذاشته و منسوخ اعلام كرد. امروزه محل استقرار بهائيت در عكا و حيفا واقع در فلسطين مي باشد كه قبر بيشتر بزرگان­شان در آن­جا دفن است.

بهائي­ها معتقدند به­غير از زن پدر با همه حتي خواهر مي توان ازدواج كرد. آن­ها معتقدند نجس و حرام معنا ندارد، محرمات وجود نداشته، حجاب وجود ندارد و لواط اشكال ندارد. ميرزا حسين علي نوري اعلام نمود پس از مرگش قبر او را قبله قرار دهند و به سمت او عبادت كنند. باب و بهاء و غير از احسائي تمام روساي اين فرقه مدعي سيادت، بابيت، مهدويت، نبوت و الوهيت بودند. بهاء الله علناً اعلام مي­كرد كه او خالق هر چيز است.

کشور انگليس از زمان عباس افندي هوادار بهائيت شد، چرا كه اين فرقه و ترويج تفكرات آن­ها را همسو با نيات و خواسته‌هاي خود در جهت بي‌محتوي كردن حقيقت دين اسلام و مذهب تشيع مي ديد. در زمان حكومت شاه مخلوع انگليس اين فرقه را در ايران بسيار ترويج كرد و كساني مثل هويدا و بسياري از بزرگان مملكت بر اين فرقه بودند اما پس از انقلاب همه آن­ها از بين رفته و يا فرار كردند، اما هنوز هم در قسمت­هاي مختلف كشور ايران اين فرقه ها در حال فعاليت هستند. یکی از ویژگی­های این فرقه­های ضاله، آزادی مطلق جنسی در بهائیت، ترویج اباحه­گری و فساد برای ریشه کن کردن ادیان الهی، تولید نسل برای افزایش جمعیت فرقه بهائیت و جذب پیروان خاص است، زیرا سران بهائیت می‌دانند که برخی در پی این آزادی‌ها هستند و می‌خواهند زیر پرچم دین و مذهب به اباحه‌گری و هوسرانی بپردازند و به اسم دیندار باشند، آنان نیز این درخواست آنان را پاسخ می‌گویند تا به اهداف خود برسند.

به­طور کلی در دین اسلام 2 اصل اساسی و بنیادی خاتمیت دین اسلام و مسئله مهدویت وجود دارد که بابیت و بهائیت تلاش کردند با ترجمه­های مختلف از این دو اصل، باورها و اعتقادات مسلمانان را مورد سوال قرار داده و با ترجمه­های مختلف از احادیث سعی داشته که بیان نمایند امام زمان ظهور کرده و حتی پیغمبری بعد از حضرت محمد (ص) نیزآماده است و به این شکل بر پیروان خود بیافزایند.

در ادامه آقای شهسوار صحبت­هایی هم از ریشه و اصل ماندگاری این فرقه­ها عنوان نمودند و دلایل آن  را نیز بیان داشتند. یکی از دلایل اصلی ماندگاری این فرقه­ها، داشتن تشکیلات منسجم آن­هاست، فی­الواقع این فرقه­ها ظاهری ساده اما قدرت تخریبی فراوانی دارند. دلایل دیگر آن  را می­توان به داشتن پول فراوان، مبلغ­های زیاد این فرقه­ها و حمایت­های صهیونیسم دانست.

در خاتمه جلسه پرسش و پاسخ درمورد مسائل مطروحه انجام پذيرفت. نهایتاٌ جلسه مذکور با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد (ص)، خاتمه یافت.




بازگشت1396/02/03
نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني    
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !